Den Religiøse Dimension

Den Religiøse Dimension

Red. E. Harbsmeier

Hæftet. Forlaget Aros 2006-10-04.
ISBN 9788770036160

Paul Tillich er en af de mest betydningsfulde teologer i nyere tid og måske mere aktuel i dag end nogensinde. Om det gælder forholdet mellem kirke og kultur, mellem religion og modernitet eller spørgsmålet om gudsbegrebet er Tillich en væsentlig og uomgængelig samtalepartner. Ja, man kan næppe forstå den religionspædagogiske debat i dag uden at kende Tillich som baggrund. Han fastholder, at religion ikke kan marginaliseres i en privatsfære, men er en uundværlig dybdedimension i kultur, samfund og menneskeliv.

Den religiøse dimension indeholder artikler, der spænder fra Tillichs syn på kultur og politik, hans religionsbegreb og skelsættende korrelationsmetode, til hans overvejelser om gudsbegrebet - alt sammen sat i relation til den religionspædagogiske debat.

Bidrag af Kjeld Holm, Svend Bjerg, Troels Nørager, Eberhard Harbsmeier og Steffen Johannessen.

Ole Madsen Ole Madsen Den religiøse dimension - Paul Tillich og religionspædagogikken - filosofisk teologi og religion som menneskets væremåde   (Bedømmelse 4 ud af 5)

Fem personer, Eberhard Harbsmeier, Svend Bjerg, Troels Nørager og Steffen Johannessen, har hver især bidraget til bogen med en velskreven artikel om den tysk-amerikanske teolog Paul Tillichs (1886-1965) teologi set ind i nutidens samfundsmæssige forhold. Tillich fødtes i Tyskland, men flygtede fra nazismen grusomhed ved hjælp af amerikanske intellektuelle til Amerika, hvortil han ankom i november 1933.

Tillichs korrelationsmetode
Tillich er en teolog, som sammendrager filosofi og teologi, og gør det ud fra tanken om en korrelation, der "forbinder eksistentielle spørgsmål med kristne svar." (p.25) eller "Der består en vekselvirkning mellem Gud og menneske." Denne korrelationsmetode er essentiel for Tillich, netop fordi vekselvirkningen mellem alle livets forhold (særligt teologi, filosofi og politik) giver teologien spændvidde og evne til at forme en mere eksakt teologi og apologi mod eksempelvis ateisme. Filosofiens optræden og spørgsmål har altså til opgave at "holde teologien til ilden ved stadigt at afgøre grænsen for, hvad teologien kan svare." (p.34) Mht. ateisme er det interessant, at Tillich slutter fra, at Gud er mennesket nærmere end det selv er, til at ateismen er en umulighed, fordi "alle mennesker har noget, de stoler ubetinget på." (p.89) Endvidere hævder Tillich, at "religion er menneskets Væren (dvs. er menneskets måde at være på") (p.97)

Tillich versus ateisme
Som også Eberhard Harbsmeier fremlægger i bogens forord, er Tillichs filosofiteologiske og teologifilosofiske forståelse meget aktuelt. Netop som en kristenteologisk apologi mod ateisme, som er blevet efterlyst af bl.a. Hans Hauge, er Tillichs teologi meget velformuleret. "Grundaksiomet er Tillichs berømte sætning om, at Gud er os nærmere, end vi selv er, der for os betyder, at ateismen egentlig er en umulighed - alle mennesker har en Gud. Tillich kunne her påberåbe sig både Augustin og Luther med dennes berømte udsagn om Gud fra Den Store Katekismus: Det hvortil du nu (siger jeg) knytter dit hjerte og hvorpå du forlader dig, er i virkeligheden din Gud." (p.90)

Den religiøse dimension
Steffen Johannessen har i bogens sidste artikel behandlet vendingen Den religiøse dimension. Denne artikel er især vigtig, fordi der her med fordel kan relateres til debatten om barnets ret til religion. Desuden problematiseres definitionen af den religiøse dimension i forbindelse med religionsundervisningen i skolen. Hvad er formålet med at introducere for eller at undervise i religion? ”[Den religiøse dimension] rummer spørgsmålet om livets mening, og den rummer det svar, at religion er menneskets Væren (dvs. er mennesket måde at være på)” (p.97)

Slutbemærkninger
Det har været en berigende fornøjelse at læse bogen. Paul Tillich har nogle relevante og nyskabende tanker. Fordi det i nærværende bog ikke er Tillichs egne ord og fremstillinger, men hans teologi i en formidling, får læseren kort og godt sat finger på nogle af de vægtige punkter, hvor Tillichs teologi er nutidig relevant. Man kunne også hævde dette som bogens svaghed, netop fordi Tillichs teologi fremlægges i en tolkning. Det er et positivt træk, at bogen ikke blot videregiver Tillichs teologi og formuleringer, men at de fem artikler også giver en kritik af Tillich.

Bogen er tiltænkt seminarstuderende og teologer, og den fremlægger en fin og overskuelig fremstilling af Tillichs teologi på en relevant og oplysende måde.
(Den Religiøse Dimension)

Den Religiøse Dimension